Competence Management
We zullen blijven veranderen,
zoveel is zeker. Omdat de markt en de
samenleving niet stilstaan, worden ondernemingen voortdurend gedwongen tot
transitie en transformatie.
Teneinde succesvol om te gaan met deze veranderingen moet U de doelstelling
van uw onderneming altijd goed voor ogen houden.
Dit betekent ook dat het accent moeten blijven liggen op de persoonlijke
competenties die nodig zijn om de doelstelling te realiseren.
Competence management:
·
De aandacht voor competentiemanagement is voortgekomen uit de behoefte
medewerkers in een onderneming op meer dan de vereiste resultaten alleen aan
te sturen en aan te spreken.
·
In veel ondernemingen bestaan beoordelingssystemen waarin aandacht word
besteed aan zaken als, samenwerken, inzet, en collegialiteit.
·
Door de introductie van het begrip competenties en het ontwikkelen van
competentie managementsystemen kan hierin verandering komen. Competenties
worden wel gedefinieerd als een combinatie van expertise en
gedragsrepertoire.
·
Door meer aandacht aan competenties te besteden ontstaat de mogelijkheid om
medewerkers aan te spreken op hun gedrag in het kader van hun functie.
·
Competenties zijn niet meer weg te denken bij werving en selectie. Tijdens
het begeleiden van medewerkers tijdens hun persoonlijke ontwikkeling
blijken competenties van enorme waarde voor veel leidinggevenden en
medewerkers.
·
Op dit moment staat de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers weer stevig
in de belangstelling. Dit vloeit ondermeer voort uit de wens om medewerkers
langer gezond en gelukkig aan het werk te houden.
·
De ervaring leert ons dat het voor medewerkers essentieel is dat zij zich
blijvend ontwikkelen om niet “vast te roesten”in een functie of te maken
krijgen met een burn-out.
·
Competenties en competentiemanagement bewijzen in dit verband een belangrijk
management voertuig
“Praktisch advies dat werkt”
“Empowerment, energie, passie & plezier”